zondag 31 januari 2010

Mossel uit de Amstel

Regelmatig loop ik langs de oever van de Amstel, tussen Zorgvlied en de molen met het beeld van Rembrandt. Het was me al eerder opgevallen dat er vaak lege mosselschelpen in het gras liggen. Vandaag, een aantal dagen nadat de sneeuw van de afgelopen tijd vrijwel gesmolten is, was ik er weer. Nu leek het of op sommige plekken een uitbundige mossel picknick had plaatsgevonden, waarbij de genodigden de lege mosselschelpen achteloos in de berm gekieperd hadden in plaats deze in de vuilnisbakken te deponeren.
Wat een bende! Die picknick leek mij gezien het seizoen wel heel onwaarschijnlijk, en ik vroeg me af waar al die lege schelpen dan vandaan komen. Langzaam begon het feit tot me door te dringen dat klaarblijkelijk niet alle mosselen van de Zeeuwse mosselbanken komen, maar ook gewoon in de Amstel leven.
Maar hoe komen dan al die lege schelpen in de berm? Sommige forse exemplaren zijn zeker acht centimeter lang.
Mijn kennis van flora en fauna is toereikend genoeg om met zekerheid te stellen dat de mossel eenvoudigweg niet op eigen kracht de Amstel uit kruipt. Ik bezag alle aanwezige watervogels met nieuwe interesse. Het moet gewoon zo zijn dat een van deze vogels de mossel uit de Amstel opvist, deze aan wal brengt, op ingenieuze wijze opent en aan zijn eigen mossel picknick begint.
Zijn het de snaterende eenden waarvan je regelmatig alleen het achtereind met het nuffige staartje uit het water ziet steken? Of misschien de waterhoentjes (of heten ze meerkoetjes?) met hun zwarte verendek en witte snavels, hun groenige poten met gelobde zwemvliezen? Nee, die lijken me hiervoor echt niet slim genoeg en bovendien fysiek niet toegerust zo’n forse Amstelmossel in de snavel te nemen en aan wal te brengen. En de meeuwen, die onsympathieke brutale krijsers, die er altijd bij het ‘eendjes voeren’ met het meeste brood vandoor gaan? Die lijken me eerder van het type dat de ander het werk laat doen en daar zelf het meeste van profiteert. Enfin, ik stond een tijdje te observeren en kon niet een vogel betrappen op mosselvisserij. Met koude tenen en een koude neus liep ik uiteindelijk huiswaarts, gebiologeerd door het raadsel van de mossel in de Amstel uit de Amstel.

1 opmerking:

  1. Beste Vibeke,

    Ik weet niet of het nog onduidelijk is, maar ik heb vandaag de dader betrapt! Ik was bezig met een rondje hardlopen langs de Amstel, toen ik een kraai bezig zag iets te verorberen. Het leek op iets organisch en daarom besloot ik te stoppen en te kijken wat het beest aan het doen was. Toen ik dichtbij genaderd was, vloog het beest in een nabije boom en bleven twee schelpen achter in het gras. Mijn verwondering was tegenovergesteld aan die van jou, ik begreep niet waar de kraai die mossel vandaan gehaald had. En toen ik verder liep kwam ik er achter, net als jij, dat er nog meerdere slachtoffers waren gemaakt. En vroeg me daarom af of deze uit de Amstel zouden komen? Ik acht een kraai overigens slim genoeg om de mossel uit het water te krijgen. Hoe dit gebeurt ben ik nog niet achter, maar ik denk we op de goede weg zijn voor het achterhalen van dit fenomeen.
    Vriendelijke groet,
    Tjeerd Blom

    BeantwoordenVerwijderen